Експерти проаналізували сценарії реформування лісової галузі
18 липня 2022
Які зміни очікують на лісове господарство?
Зараз розглядається декілька варіантів реформування. Центр розвитку ринкової економіки (CMD-Ukraine) проаналізував доцільність створення єдиного державного унітарного підприємства.
Зокрема у дослідженні вивчено досвід ведення лісового господарства у Польщі, Словаччині, Фінляндії та Латвії.
Вивчені організаційно-правові моделі та сценарії реформування державних підприємств лісової галузі. Зазначено, що створення єдиного ДП «Ліси України» із подальшим перетворенням у ПАТ є найбільш вдалим варіантом реалізації реформи.
Основні переваги створення ДП «Ліси України»:
⁃ ліквідація фінансових дисбалансів (вирівнювання з/п, підвищення інвестиційної привабливості стагнуючих підприємств);
⁃ ведення лісового господарства до стандартів та практик ЄС, вирішення конфлікту розподілу функцій у лісовій сфері (контролююча - господарююча);
⁃ збільшення інвестиційної привабливості галузі (кредитні ресурси, гранти ЄС на впровадження інноваційно-інвестиційних проектів);
⁃ детінізація ринку деревини, подолання корупції, скорочення незаконних рубок;
⁃ використання сучасних інформаційних технології для лісового впорядкування;
⁃ забезпечення сталого/ефективного розвитку лісового господарства.
За даними аналітиків, реформування шляхом створення єдиного підприємства для організації вирощування, обслуговування, заготівлі лісів сформує передумови для полегшення і розширення доступу до якісної сировини для українських деревообробних підприємств.
Спрощення доступу деревообробних підприємств до лісової сировини внаслідок реформи сприятиме оптимізації використання деревини та збільшенню її поглибленої переробки. Це дасть змогу збільшити обсяг створюваної доданої вартості в галузі при менших обсягах споживання ділового круглого лісу.
За останні 30 років із галузі звільнилися 60 тисяч працівників (62% від загальної чисельності по галузі), а це означає, що існуюча велика кількість підприємств неспроможна забезпечити стабільне функціонування та впевненість працівників у майбутньому, що призводить до звільнень. Укрупнене ДП «Ліси України» зможе також пропонувати перерозподіл для трудових ресурсів, пропонуючи кваліфікованим працівникам посади в межах усієї України із соціальним забезпеченням.
Структура ДП «Ліси України», в першу чергу, передбачає оптимізацію управлінського персоналу, що дозволить вивільнити кошти на оплату праці висококваліфікованих фахівців лісового господарства за різними напрямками виробництва. Подальша цифровізація виробничих процесів дозволить залучити до виробництва висококваліфікованих спеціалістів.
Це створить умови для оновлення основних засобів, матеріально технічної бази, закупівлі сучасного обладнання, автомобілів, протипожежної техніки для охорони та захисту лісів, а також створить умови для відновлення лісів та збільшення лісистості.
https://forest.gov.ua/news
Під час осінньої кампанії у рамках реалізації програми Президента «Зелена країна» у 2021 році висадили майже 58 млн дерев - це на 40 % більше, ніж планувалося
3 грудня 2021
У рамках виконання еко-ініціативи Президента «Зелена країна» за 3 роки буде висаджено 1 мільярд нових дерев. За 10 років площа лісів збільшиться на 1 мільйон гектарів.
«У червні цього року Президент України дав старт програмі «Зелена країна». Аби правильно та успішно її реалізувати, ми у Міндовкіллі активно долучалися до розробки законопроєкту про збереження лісів № 5650, розпочали ідентифікацію самозаліснених та придатних для лісорозведення ділянок і процедуру передачі їх до лісгоспів, створили робочі групи з визначення ділянок, де варто садити ліс, а де ні. Адже ми чітко розуміємо, що лише створені у правильних місцях ліси допоможуть у боротьбі з кліматичною кризою та деградацією грунтів, зберігатимуть водні ресурси та середовища існування безлічі рослин і тварин», - акцентував Перший заступник Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України Богдан Боруховський.
Цієї осені завдяки сприятливим погодним умовам ми висадили більше, ніж планували деревних рослин. Сьогодні вже висаджено майже 58 мільйонів сіянців, з яких 6,6 млн – на землях територіальних громад.
Найбільше дерев висаджено на Житомирщині – 14,2 млн сіянців. На другому місці по темпах висадки Волинь - 5 млн сіянців. На третьому місці Київщина – висаджено майже 4,5 млн сіянців. Запорізька область висадила близько 4,3 млн сіянців. Луганщина і Львівщина висадили близько 3,5 млн кожна.
«Чи вдасться нам висадити 1 мільярд дерев за три роки? Звичайно, так. Не дивуйтеся, що зараз програма виконана на 6 %. Ліс висаджується не лінійно, а за правилами вегетаційних сезонів. Найбільш сприятливим часом для цього є весна. Менш сприятливою порою року є осінь. Влітку та зимою ліс не висаджується. Наш графік висадки матиме чітко виражені піки, які будуть співпадати із веснами», - підкреслив Голова Державного агентства лісових ресурсів України Юрій Болоховець.
Усі ці дані знаходяться у відкритому доступі на сайті Зелена країна. Сайт створений, у першу чергу, для моніторингу виконання еко-програми. На інтерактивній карті деталізовані всі місця висадки по областях, а також відображені всі, хто бере участь у реалізації проєкту.
Зараз обласні підприємства Держлісагентства активно нарощують власні потужності. Сучасний насіннєво-селекційний центр, який за рік випускатиме 3 млн сіянців із закритою кореневою системою, вже запрацював у Львові. У грудні такий центр запрацює на Донеччині. Загалом планується відкриття таких заводів у Київській, Житомирській, Кіровоградській, Сумській, Чернігівській, Волинській, Івано-Франківській, Тернопільській та Хмельницькій областях.
https://forest.gov.ua
Голова Держлісагентства Юрій Болоховець про укрупнення лісгоспів у рамках реформування галузі
16 листопада 2021
Тезисно про головне:
1. ДЕРЖЛІСАГЕНТСТВО ВИСТУПАЄ ЗА НЕДОПУЩЕННЯ ПРИВАТИЗАЦІЇ У ЛІСОВОМУ СЕКТОРІ
Підкріплюємо слова реальними діями. Наша команда ініціювала внесення лісгоспів до переліку об’єктів, що не підлягають приватизації, згідно з урядовим законопроектом №4020 «Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації» (додаток №5). Крім цього, Лісовий кодекс України у частині 2 статті 16 трактує, що ліси на землях державної та комунальної власності, спеціалізовані лісогосподарські підприємства не є об’єктами державно-приватного партнерства згідно із Законом України «Про державно-приватне партнерство», зокрема об’єктами концесії згідно із Законом України «Про концесію».
2. ГОЛОВНА МЕТА РЕФОРМИ – ЦЕ РОЗВИТОК ЛІСОРЕСУРСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ, ПІДВИЩЕННЯ ЕКОЛОГІЧНИХ СТАНДАРТІВ ТА ОТРИМАННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ВИГОДИ У ВИГЛЯДІ СТАЛОГО ЗРОСТАННЯ
Очевидно, що сьогодні стан ведення лісового господарства потребує адаптації до сучасних запитів із боку суспільства.
Реформування передбачає оновлення нормативно-правової бази, збільшення фінансування, узгодженості дій органів державної та місцевої влади, чіткого розподілу повноважень, формування фінансово стійких та конкурентоспроможних державних лісогосподарських підприємств. Крім того, ми активно працюємо над діджиталізацією галузі і переводимо послуги в онлайн.
Але найскладнішим питанням є оптимізація лісгоспів.
Ефективність підприємства, яке веде господарство на площі 10-15 тисяч гектар, недостатньо висока. Тому сьогодні здійснюється системна трансформація сфери лісогосподарювання для забезпечення нової якості ведення лісового господарства на всіх рівнях.
3. УКРУПНЕННЯ ЛІСГОСПІВ: НАШ ОФІС – ЦЕ ЛІС, А НЕ АДМІН БУДІВЛІ
За яким принципом відбувається оптимізація лісгоспів?
Першочергове завдання лісівників – збереження існуючих і створення нових високопродуктивних насаджень.
Ключовими аспектами в об’єднанні лісгоспів були далеко не тільки економічні показники. При прийнятті рішення враховано більше десяти параметрів діяльності лісогосподарських підприємств, серед яких соціальні, адміністративні, виробничі, безпекові, рекреаційні, інвестиційні умови. Особливу увагу ми звертали на доцільність розташування адміністративно-управлінського корпусу майбутнього об’єднаного підприємства, зважаючи на: географічне розташування, економічну розвиненість району, територіальне сполучення та інші фактори, зокрема можливості швидкого реагування на виникнення лісової пожежі.
Крім показників діяльності підприємств були враховані також потенційні загрози їхньої господарській діяльності в майбутньому, для прикладу зменшення розрахункової лісосіки за рахунок заповідання земель лісогосподарського призначення. З метою врахування особливостей та специфіки кожного регіону територіальні органи Держлісагентства опрацювали та надали можливі шляхи оптимізації діючих лісогосподарських підприємств для покращення у майбутньому організації й управління виробничо-господарською діяльністю та поліпшення фінансового стану підприємств.
Що стосується принципів об’єднання підприємств, то рішення приймалося індивідуально по кожному підприємству, враховуючи специфіку кожного регіону, на основі комплексу показників діяльності лісогосподарських підприємств.
Зазначимо, що в середньому адміністративні витрати на одну «контору» становлять близько 7 млн грн/рік. (127 підприємств, які будуть об’єднані*7 млн/рік = це додатково 890 млн грн на розвиток).
4. СПЕЦІАЛІСТИ І ДАЛІ ПРАЦЮВАТИМУТЬ У ГАЛУЗІ
Філософією Держлісагентства у процесі реформування є зміна акцентів із «фінансування контори» на «фінансування лісу», тобто створення точок зростання економічної активності на основі об’єднаних лісогосподарських підприємств, які стануть драйверами розвитку цих територій.
У процесі припинення діяльності знаходиться 127 державних лісогосподарських підприємств, з яких в процесі реорганізації буде звільнено близько 950 працівників і працівниць. Це лише 2% від загальної чисельності по галузі.
Зараз у лісовій галузі фактично працює 42 000+ тисяч людей. При цьому ми маємо 3235 вакансій!
Деякі професії банально втратили свою актуальність через науково-технічний прогрес. Наприклад, виробничий процес, при якому на нижній склад доставляються деревні хлисти з подальшим розкряжуванням на сортименти бензопилами, є економічно недоцільним та операційно нелогічним. Лише за рахунок цих операцій по ДП «Дубровицький лісгосп» собівартість продукції можна зменшити на 10 млн 231 тис грн.
Сучасний лісівник – людина з профільною освітою. Він працює в лісі, а не в конторі, немов у палаці. У руках лісівника – смартфон, у кожному лісництві є інтернет.
5. ПОДАТКИ ЗАЛИШАЮТЬСЯ ГРОМАДАМ
Деякі територіальні громади висловлюють стурбованість із приводу можливої втрати податкових надходжень до місцевих бюджетів від державних лісогосподарських підприємств через їхню реорганізацію.
Будьте впевнені, податки залишаються громадам!
Місцеві податки та збори, які платять державні лісогосподарські підприємства, сьогодні та після реформування будуть сплачуватися до бюджетів тих самих громад, сільських та селищних рад, оскільки головні структурні підрозділи (лісництва) не ліквідуються та не об’єднуються.
Тобто рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів та податок за лісові землі відповідно до чинного законодавства і далі буде перераховуватися до місцевого бюджету за місцезнаходженням лісової ділянки.
Податок на доходи фізичних осіб (ПДФО), нарахований працівникам структурних підрозділів (лісництв, нижніх складів тощо), перераховуватиметься до місцевого бюджету за місцезнаходженням такого підрозділу.
Підприємствами галузі за 10 місяців 2021 року сплачено 5,5 млрд грн, що на 2 мільярди грн більше аналогічного періоду.
Більше інформації у цьому відео
https://forest.gov.ua/news/golova-derzhlisagentstva-yurij-bolohovec-pro-ukrupnennya-lisgospiv-u-ramkah-reformuvannya-galuzi